Topping er en av flere produsenter av teknisk og målemessig optimaliserte DAC’er for fornuftige kostnader. Undertegnede har kjøpt en selv, for å se hvordan en objektivt sett ekstremt god DAC passer inn i subjektivismens høyborg. Rognlien setter “verdens beste DAC”, Topping D90, inn i en livlig mid-fi virkelighet, hvordan går så det?

P1040595

Hele ideen med Topping D90, er altså å skape et tilnærmet perfekt produkt, uten at det skal koste skjorta. Rundt regnet 7000,- skaffer deg denne DAC’en hjem til egen bolig. Min er bestilt fra Frankrike, og ankom omtrent en uke etter bestilling. D90 er en liten, hendig boks, den har plenty med digitale innganger, bluetooth inkludert, og både phono og XLR ut. Den har volumstyring, hvilket også gjør den anvendelig til å drive rene effekttrinn. Byggekvaliteten anses som god, displayet er godt lesbart, og inneholder ganske mye informasjon om hvilke oppsett DAC’en jobber med til en hver tid. En hendig liten fjernkontroll styrer herligheten, denne er litt retningssensitiv, og volumkontrollen beveger seg litt i raskeste laget etter min smak, men det er vel helst en tilvenningssak. Vi finner RCA s/pdif, optisk, AES (XLR), USB, bluetooth og I2S innganger, kort sagt helt sensasjonelt bra i denne klassen. Spesielt vil jeg gi et ekstra fokus på sistnevnte inngang, som jeg har erfaring for også kan ha lydmessige fordeler. Merk at jeg ikke har hatt tilgang til drivverk med denne overføringen i løpet av denne omtaleperioden, dermed kan de som har I2S tilgjengelig legge til litt ekstra godlyd, i forhold til min omtale.

P1040597

Dernest vil jeg si at det er en seier for teknologien at vi faktisk kan kjøpe en av verdens beviselig beste DAC’er for en sum mange har råd til. I motsetning til beviselig dårligere DAC’er med rabiate prislapper, oppleves det nærmest som å vise fingeren til oss subjektivister, og jeg tar i mot utfordringen med stor takk. Ingenting ville glede meg mer enn at denne DAC’en leverer musikken slik jeg vil ha den, levende, rytmisk, dynamisk, klangfull. Jeg har i den senere tid deltatt i flere debatter omkring de målbart beste produktene, og hvordan disse ikke nødvendigvis faller helt i smak hos oss som snubler oss gjennom våre hifi-liv, så spørsmålet er hva en optimalisert kilde som denne gjør med et oppsett som er bevisst tunet for opplevelse mer enn presisjon. Jeg ønsker meg mest mulig “raka rør”, minst mulig justering underveis. En måte å få bukt med en masse utfordringer er bruk av DSP, helst med aktiv deling, det er en planmessig ferd mot best mulig målte resultater. Det kan ikke bestrides at det rent teknisk vil være den beste løsning, da gjerne i kombinasjon med akustiske tiltak. Et ypperlig utgangspunkt for en slik strategi, vil da kunne være denne Topping DAC’en.

P1040593

Tilbake til subjektivismen, der mer tilfeldigheter rår. Vi subjektivister ønsker oss ofte lyriske kilder, enkle forsterkere med minst mulig feedback, noe som i sin tur ofte fremtvinger enkel høyttalerlast. Jeg hører selv mest hjemme i dette noe mer tilfeldige verdensbildet, og i dagens situasjon ønsker jeg i grunn ikke å starte på nytt med en helt ny teknisk løsning. På den annen side ville det ikke være ulogisk at en målemessig optimalisert DAC burde gi mye musikalsk utbytte også i et mer tilfeldig sammenrasket anlegg. Jeg har alltid hatt sans for Linn/Naim-vinklingen med “source first”, og med det i minnet, burde jo Topping D90 være det beste man kan få. Eller? Helt kort innledningsvis kan jeg i hvert fall si såpass som at denne DAC’en ikke kan beskrives som lyrisk. Den er detaljert og presis, punktum. Jeg bruker mye tid når jeg skriver omtaler av produkter, det er både konsentrert og ukonsentrert lytting, bakgrunnsmusikk, høy musikk, lav musikk, alle stilarter gjennom noen uker. Som oftest danner det seg et tydelig mønster, der jeg opplever at enkelte komponenter fremelsker enkelte stilarter, noe som ofte sier noe om egenskapene i produktet. Men Topping D90 var det egentlig litt annerledes, for den dempet til dels min higen etter å lytte til musikk. Ikke mange produkter jeg har hatt i hus har hatt denne effekten, men noen har det da vært i årenes løp. Det har til og med hendt at jeg har informert importøren at jeg ikke ønsket å skrive om det, det er tross alt fritiden min vi prater om. Denne gangen gjør jeg et unntak. Jeg bruker det alt for korte livet til noe jeg anser å være kjedelig hifi, stikk i strid med sloganet på min blogg.

P1040598

For å gi Topping litt av det den sies å behøve, bør man i prinsipp sette sammen et oppsett der presis og transparent lyd er hovedfokus. Dette er ikke nødvendigvis slik jeg selv justerer inn lyden til egen optimal nytelse, men ønsker du signalet mest mulig ubesudlet gjennom elektronikken og ut i stua kan du mate Topping D90 rett inn i en solid, fornuftig klasse-D forsterker. Denne bør i sin tur får mate passende høyttalere, et flott eksempel i rimelig prisklasse er Arendal Bookshelf S, en slik kombinasjon vil være et strålende utgangspunkt for presisjonslyd. Nå hører det med til historien at selv om jeg kan virke som en akterutseilt rørekopp, så har jeg faktisk også sans for moderne, velskrudde PA-rigger, som faktisk leverer noe av det mere presise man kan få til av lydgjengivelse i dag. Og, ikke minst, digger jeg lyden av klasse D på Arendal-høyttalere, det blir som en form av nedskalert “hjemme-PA”, med kontroll, råskap og rytmikk i bøtter og spann. Her er det ikke mye slurv å rapportere om! Et solid tips på et rasende presist oppsett, skapes relativt rimelig med Topping DAC, Vera forsterker og Arendal høyttalere. Mere smekk og kontroll skal du nok lete etter!

Jeg har benyttet Topping D90 i flere oppsett, deriblant en god del på et hodetelefonsystem bestående av Heed Canalot som mater et par svært oppløste Focal Elear helåpne hodetelefoner. Det som fremkommer i et slikt superoppløst system viser med all mulig klarhet at Topping leverer særdeles detaljert, og med et flott lydpanorama. Det er også fremtredende at det på sett og vis låter veldig diskrét, som i manglende nærvær og rytmikk. Jeg vil vel uten videre si at det oppleves klart tilbakelent, i gjengivelse, dette til tross for at bassen oppleves både kraftig og presis. Med andre DAC’er jeg har benyttet på dette oppsettet, er det min subjektive, men svært klare oppfatning, at Topping mangler dynamikk og klangfarger, sammenlignet med så å si alle andre produkter jeg ofte benytter. Til daglig står en Heed Obelisk DAC der, denne har mye mer liv og lekenhet i fremstilling av musikk, men den er også noe lettere i bunnoktavene, til sammen skaper det en klart mer rytmisk og medrivende gjengivelse på de fleste musikkstykkene. Men bassen er imponerende på Topping D90, det skal den ha!

Så får vi en sak ut av verden med en gang; blåtann. Superenkelt å sette opp, og det låter egentlig overraskende godt, tatt i betraktning min grunnleggende negative innstilling til musikk overført på den måten. Neida, det tangerer ikke kablet overførsel, det er tammere og mattere, men dette er mer enn godt nok for party og utsjekking av ny musikk. Det oppleves stabilt og enkelt i bruk, jeg ber ikke om så mye mer når det gjelder blåtann, og når det så låter såpass fornuftig som dette her, da må jeg bare gi det topp(ing)-karakter, ganske enkelt.

P1040592

Om jeg setter Topping D90 inn i mitt mest benyttede oppsett, og lar den ta plassen fra APL, er det første jeg merker meg at den er i overkant mottakelig for innstrålt støy. Den setter i gang å pipe, så jeg er nødt til å finne en egnet plassering et stykke unna router og andre mulige støykilder før den roer seg og blir taus. Som oftest lar jeg min APL være volumstyring for Spec M99, som altså oppfører seg som et rent effekttrinn ved hjelp av en enkel bryter. Nå setter jeg inn Topping i stedet, og jeg registrerer at de viser ganske nøyaktig samme dB-tall i vinduet ved samme volum, så det er enkelt å relatere dette til noe jeg er godt vant med. Topping D90 har som nevnt et veldig fornuftig display, som, i motsetning til APL, er godt synlig fra lytteposisjon rundt 3 meter unna, så det er bare å kjøre i gang.

Vi begynner i det ytterste mørke, med Black Sabbath’s svanesang, skiva “13”. Joda, det høres jo kontrollert og greit ut, dette her. En viss tilbakeholdenhet opplever jeg, men samtidig flott styring på alle aspekter. Stemmen er fint plassert i miksen, alt virker å være i balanse. Jeg liker i grunn godt måten dette legges fram på, her holdes alle elementer i sjakk på strålende vis, ingenting stikker ut eller av, det er kontroll vi snakker om her. vi bytter over til APL, og… Wow, dette var betydelig mer brutalt, mørkere, dystrere. Neida, det er ikke like fin balanse, derimot er det soleklart mer involverende og dynamisk. Stemmen kjennes mer organisk, APL formidler betydelig mer av oppgittheten i teksten, og, ikke minst den rasende brutaliteten som ligger begravet i musikken her. Det er bare to ord som er dekkende: Satan Tony! jeg gjør samme øvelse med ZZ Top og deres “Gimme all your lovin”, Topping leverer som om denne Texas-swingen er en statistisk fremstilling av musikkens grunnidé skrevet ut i Excel-format, takkskarrufaenmegha. Lar vi APL fyre i gang samme låt, er det noe helt annet, det er som å starte en helvetesmaskin, det er låter slemt, rocka og deilig!

P1040596

Over på mer tilbakelente jazz-innspillinger bruker vi “Pink Panther Theme” fra de nydelige nederlandske utgivelsene fra STS, men jeg føler i grunn lite annet en kjedsomhet.  Dynamikkløst og pregløst er de betegnelsene jeg føler for å sette på resultatet. Igjen, et godt bassområde og fin oppløsning i mellomtonen, men instrumentene flyter klangmessig litt sammen, og skaper med det lite liv og tilstedeværelse. Igjen bytter jeg til APL, og slås i bakken av dynamisk liv og virkelighet. Trommene og blåserne fremstår nå med smekk, sting og ærlighet, i motsetning til det noe trøtte uttrykket jeg nettopp har blitt utsatt for. Så setter jeg på en gammel favoritt i form av Oscar Peterson og skiva “Night train”. Jeg merker at jeg holder på å bli litt irritert, egentlig, for igjen opplever jeg det hele som temmelig dødt, må jeg innrømme, og lar det bli med det.

Ned samme gata finner vi Odd Børretzen, og hans nydelige skive “Kelner”. Her leverer Topping D90 utvilsomt gjennomsiktig, og satt opp mot en totalt svart bakgrunn. På den annen side kjennes det ikke videre naturlig, stemmen er ikke helt tilstede, om du skjønner hva jeg mener. Jeg behøver ikke en gang sammenligne, jeg er så kjent med uttrykksformen i denne låta at jeg uten videre forstår de svært viktige manglene i denne gjengivelsen. Det er på mange måter frakoplet virkeligheten, det fungerer ganske enkelt ikke naturlig, og blir dermed for undertegnede nokså irriterende. Samme kan jeg si om den flotte live-innspillingen med Eric Andersen fra Oslo, der Fidelity-gutta har hatt sine fingre med i spillet, liner notes fra Jan Myrvold, og coverfoto av Knut Vadseth. For meg låter det i retning atmosfæreløst og tamt. Det gir på sett og vis ikke noen sammenhengende mening, bandet låter liksom ikke like samspilt, det oppleves mer som et puslespill man må tvinge sammen. Dessuten kjennes det av og til hardt i crescendo, hvilket er alt annet enn dette opptaket er kjent for. APL på sin side gir innspillingen mye mer liv, skyv, sting, tilstedeværelse….

Men la meg berømme topping D90 litt, allikevel. Elektronisk musikk er soleklart livretten for denne DAC’en, og det er to årsaker til dette: Først og fremst et helt fantastisk dypt og presist bassområde, deretter en absolutt og perfekt kontroll på plassering og fase. Det oppstår ekstremt flotte lydbilder på den måten, elektronika spilles dessuten ofte inn med litt faseforskyvning for effektens skyld, og det gjengis forbilledelig av Topping D90. Begge disse aspekter er nokså unike for et produkt i denne prisklassen. Kraften  og kontrollen i bassområdet er tidvis både voldsom og helt uventet, mens det like selvfølgelig toppes av en instrumentplassering som gir et absolutt og fullstendig inntrykk av stålkontroll. Isolert sett er det virkelig ikke noe galt med topping D90, den måler tilnærmet perfekt, og har mye godt ved seg, i min subjektive opplevelsessfære er det kun i direkte sammenligning med de mer levende og rocka DAC’ene der ute, at jeg virkelig merker meg at jeg savner noe. Og dette noe heter “liv”. For meg mister dessverre musikken mye mening, om jeg ikke opplever dette i mitt eget anlegg. Det sagt, Topping D90 leverer med presisjon og åpenhet i bøtter og spann, og den koster tross alt en svært moderat sum penger. Som sådan er den å anse som et meget godt og fornuftig kjøp, men glem heller ikke at Topping aldri vil bli kremfløte, og sånn er det med den saken.

Topping D90 fjernstyrt DAC, kjøpt på verdensveven for ca 7000,- helt hjem, med alt betalt.

 

 

 

 

 

 

25 thoughts on “Ekte krem, eller bare Topping?

  1. Fin og grundig erfaringsoverføring. Satt stor pris på denne, takk for at du valgte å bruke deler av fritiden din til dette. mvh. Lars

    Like

  2. Sorry for mange svar. Ikke helt HFS denne plattformen.
    Hvor fant du ut av ideen bak produktet?
    Jeg har ikke klart å finne produsentens mål eller filosofi på nettet.

    Like

    1. Nei, du har helt rett, jeg har tatt meg visse dikteriske friheter når jeg påberoper meg å vite filosofien bak produktet. Jeg regnet det ut, basert på det faktum at Topping suksessivt har skapt produkter som bare måler bedre og bedre. Den ukjente faktor i ligningen ble dermed ganske lett å finne ut av. 🙂

      Like

  3. cream? topping? more like shit in a brick. I have a D70 gone dead and now, nobody is willing to sort out the problem ( the dealer)

    Like

  4. Når man tester nyere generasjon chip enn det som har vært koblet til før må man spille inn utstyret man kobler opp på før man skal vurdere. Ikke mange som har fått dette med seg enda men forskjellen er der helt klart. Uansett dette fører til at mange skriver reviews som ikke er realitets tro og misleder kundene. Gjør gjerne dette og test SMSL M500 neste gang.

    Like

    1. Takk for tilbakemelding Aspen. Kan love deg at Topping-DAC’en fikk mer enn nok timer, så ingen sjanse for at den ikke fikk vise seg fra sin beste side.
      Benyttet i flere oppsett, og flere sammenhenger. Jeg står inne for alt som står i artikkelen.

      rognlien

      Like

  5. Hei igjen, Aspen

    Jeg ser at du mener det, igjen, ingen fare, apparatene fikk jobbe mange timer i lag. Jeg står fortsatt inne for alt som står i artikkelen, og mere til, om det skulle være nødvendig.

    Like

    1. Koblet en smsl m500 og arcam fmj p49 effekt for moro skyld med ett par dynabel euforia (balansert) som sto lagret på gjesterommet og etter 3-4 dager løsnet det så jeg skvatt kaffen i vranghalsen her i stua. Denne opplevelsen har jeg hatt mot alt av høyttalere og effektforsterkere som kobles opp imot smsl eller tilsvarende nye chipper (ES9038PRO) eller bedre. Derfor hinter jeg til at man som objektiv “tester” skal være forsiktig med å si så mye om disse dac’ene med mindre man tester dem over lang tid, -lang tid. Og da hinter til den konstruktive kritikken for hifi folk at det muligens ikke er særlig annet å trekke ned på enn kilde, kabler, høyttalere og effekt man parer med. Da har vi hifi entusiaster muligens en sinnssyk besparelse ved å ikke la seg forføre av dyre merke dac’er som lover gull og grønne skoger med en fasjonabel innpakking. Altså, hvor mye “bedre” kan det bli annet enn “misfarging”? Det beste av alt er at dersom dette hifi spøkelset er reelt kan man bake inn større budsjett i effekt…Skål

      Like

  6. Nå skal det sies at mi av ukjent kaliber (prototype et eller annet) er bedre enn arcam og alt annet jeg har hatt i stua hittil (ec, mctosh, hegel, chapter, theta, ettellerannet). Skulle man endret noe til det bedre måtte det være høyttalerne (vienna acoustics beethoven grande reference) til kanskje rf7 mkIII, eller Usher som veier mer enn 120 kg hver 🤣

    Like

  7. Aspen,

    Alle har rett til en oppfatning, men jeg vil poengtere en viktig detalj i din melding, nemlig den at jeg er en “objektiv tester”. Det er jeg ikke, og har aldri påberopt meg noe sånt.
    Jeg har nær 30 års erfaring som hifi-skribent, og har prøvd veldig mye i veldig mange oppsett og varianter, det er i grunn alt jeg har å støtte meg på.

    At du har hatt opplevelser som du beskriver, behøver ikke nødvendigvis bety at du vet årsaken til det du opplevde. Akkurat det er en viktig distinksjon i en sli debatt. Jeg tror også at for å bringe debatten videre, bør du fremlegge noe som teknisk sett underbygger at en digital chip fremtvinger en slags “ny tilvenning” for tilkoplet utstyr, all den tid disse chip’ene først leverer signalet til sin egen analogutgang. Det gir ingen mening, og er sannsynligvis en misforståelse.

    Jeg betviler ikke dine opplevelser, men har liten tro på årsakssammenhengen du mener ligger bak.

    rognlien

    Like

    1. Det kan virke som det tar noen dager før høyttalere eller annet utstyr gjengir de høyoppløste signalene når man kobler til de nye dacene (hadde tidligere hd25 og smsl m500 er betydelig bedre og det vil målinger medt dannsynlig bekrefte).

      Se: https://audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/smsl-m500-dac-and-hp-amp-review.9606/

      Skulle dog likt å se akkurat disse målingene mellom hd25 og smsl m500.

      Er nok ikke veldig kontroversielt at det ikke “bare” er å koble opp en dac på utstyr som ikke har spilt høyoppløst og forvente at lyd gjengis optimalt med en gang (med mindre innbrenning er en myte?), men fort gjort å gjøre.

      Begrensningen for hvor mye bedre det kan bli er vel hørselen (som å sammenligne 4k tv med 8k tv), så spørsmålet blir vel hvor går grensen for at det ikke er verdt å forbedre signal, ved 16 bit til 24 eller 24 bit til 32, eller 32 bit og opp?

      Like

      1. Det ser ut til at du misforstår noe fundamentalt her. Høyttalerne mottar ikke nevneverdig høyere oppløsning fra en moderne DAC, og det er lite og ingenting som underbygger din teori om at en høyere oppløsning fremtvinger en slags “tilvenning” i høyttaleren. Tvert om; i det øyeblikket du setter inn en bedre forsterker foran et par velkjente høyttalere, tar det ikke mange sekunder å merke forskjeller i hele frekvensområdet.

        Igjen: Jeg betviler ikke dine opplevelser, men har ingen tro på at det har noe som helst med DAC-chip’en å gjøre. De beste og mest oppløste DAC’ene jeg har hørt er rene 16-bits DAC’er, og da snakker jeg selvsagt ikke om den teoretiske, digitale oppløsningen, men det resultatet som leveres analogt til forsterkeren. Som nevnt i artikkelen over, er det få eller ingen DAC’er som måler nevneverdig bedre enn Toppings toppmodell, men for en subjektiv ex-skribent som meg selv, spiller den relativt grått og kjedelig, hvilket jeg opplevde i direkte sammenligning med flere andre DA-convertere. Merk at et par av oppsettene drev et par fantastisk oppløste Focal hodetelefoner, forskjellene ble ikke mindre tydelige av den grunn. I enkelttilfeller var forskjellen formidabel, så i et rent subjektivt perspektiv er det lite å debattere. Så får andre velge å lytte til målinger i stedet for egne opplevelser, det har jeg intet i mot. For min egen del, er det utelukket å leve med en DAC som Topping, og mange andre målesterke DAC’er jeg har hørt i kjente omgivelser, for den del.

        Jeg er glad for at du er fornøyd med din SMSL; det viktigste en musikkelsker kan gjøre, er å finne de produktene som formidler musikken på den måten man selv opplever som mest tilfredsstillende, og sånt kan ta tid, dersom man følger den subjektive veien. Mye enklere å benytte gode målinger som rettesnor, men som nevnt, for meg har det vist seg å være et blindspor.

        rognlien

        Like

  8. Det er interessant at “best målinger” ikke nødvendigvis gir den beste “lytteropplevelsen”. Blir uendelig mer komplisert å finne frem til sin optimale preferanse og tror personlig en hadde måttet brukt mer enn en livstid for å finne frem innenfor hifi oppsett, spesielt siden teknologien utvikler seg såpass fort. Bra det er lov med en dram i det minste så kan man dempe hjerneaktiviteten til ett nivå der man er tilfreds med lyden man har 🤣

    Like

    1. Det tar noe tid å finne veien, ja, men på mange måter blir veien til mens man går. Som skribent i såpass mange år i flere tidsskrifter, har jeg vært i den heldige situasjon at jeg har hørt såpass mye utstyr i såpass mange konstellasjoner, at jeg etterhvert utviklet en subjektiv sikkerhet på hva jeg mener kommuniserer musikk på best mulig vis. Nå viser det seg (dessverre?) at det betyr utstyr som i all hovedsak måler helt forferdelig dårlig, men det som betyr noe for meg, er hvor mye musikken beveger meg, ikke hvor lite den beveger et måleinstrument.

      rognlien

      Like

      1. Ja, det er ingen tvil om at du har tonnevis med erfaring over lang tid med å lytte til musikk i mange ulike oppsett. Dine kritiske betraktninger av Topping DAC og Vera forsterker tyder på at musikk gjengitt som den er spilt inn ikke er din smak?? Det er jo en ærlig sak. Å sette sammen komponenter for å spille musikk korrekt er vrient, meget vrient, umulig? Det er kanskje ikke hensikten heller. Kilden musikken kommer fra er kanskje det viktigste enten det er streamet, en sølvplate, en lp plate eller noe annet. Dersom signalet fra kilden ikke endres på veien er man vel kommet veldig langt. Da gjengis originalen slik den er spilt inn. En Vera forsterker og Topping D90 kan kategoriseres blant de komponentene som ikke endrer signalet på veien til høyttalerne.

        Like

  9. Kolbjørn
    Takker for innlegg, men må dessverre innrømme at jeg:
    a) er uenig i premisset om at de nevnte produkter gjengir musikken som den er innspilt, jeg mener derimot at de målingene som benyttes er for få, og ikke nødvendigvis de mest interessante mht. til å vise hva som faktisk ble innspilt
    b) ikke gidder denne diskusjonen mer, for jeg har gått alt for mange runder med den (se hifisentralen.no), og det har til syvende og sist ført til at jeg ikke gidder å skrive mer om hifi, heller.

    Derimot nyter jeg at mitt “feilaktige” musikkanlegg i fred og ro, og finner det betydelig mer inspirerende enn å snakke om en håndfull målinger som forteller en del av sannheten.
    🙂

    rognlien

    Like

  10. Synes nå det er interessant å lese hva folk som har skikkelig peiling mener så håper nå å lese flere blogg poster etterhvert. Ett sånt moment som disse nye dacene skal man ikke la seg kimse av. Nordmenn er vel generelt veldig kritiske så om det er målingene som er usikkerheten kanskje det fins en bedre måte å måle på som faktisk kan korrigere oss ut av denne limboen.

    Like

Leave a comment