Fjorårets produkt i Rognliens HiFi-blogg var et norsk, innovativt RIAA-trinn. Norske småbdrifter har enda mer moro på lur på RIAA-siden, Doxa gjør det på gammelmåten, men med fullt fokus på detaljene i sitt Signature RIAA-trinn. Kan tradisjon matche innovasjon?

p1040404

Doxa har hatt RIAA-trinn i porteføljen mer eller mindre fra 70-tallet fram til i dag, men dagens versjon er deres klart mest påkostede. Det er et enkelt RIAA-trinn, i utgangspunktet er det uten innstillinger, og kun beregnet for Moving Coil, men det er ikke hele historien. Det kan også bestilles en versjon med utskiftbare plugger på baksiden, som gjør det mulig å endre belastning, og så mye mer er det ikke å si om saken. Til RIAA å være har Doxa produsert et monster av en strømforsyning, men det er ingenting å le av, om jeg skal dømme etter effekten dette har på det lydmessige, er det bare positivt. Sist jeg hørte dette med all mulig tydelighet var på Heed, men også Naim har vist dette mer enn tydelig i alle år. Ren single ended, dual mono, enorm kondesatorkapasitet, høy komponentkvalitet, ingen OP-amper, til sammen er dette oppskriften på en kvalitets-RIAA.

p1040402

Sin vane tro har Doxa benyttet lang tid, et uendelig antall forsøk og tester, supplert av mange og lange lytteseanser, for å finne fram til de endelige løsninger. Dette er så definitivt hørbart! I all hovedsak har de benyttet Audio Technica ART9 som pick-up ved tilsmaking av lyden, akkurat det er også hørbart, men jeg kan samtidig si at det ikke skal anses som noen absolutt begrensning, om du vurderer et slikt trinn. Undertegnede har benyttet Acoustic Solid Wood Black / Origin Live Illustrious tonearm / Audio Technica ART 9 samt Benz L04 pick-up. Og la meg bare slippe katta ut av sekken umiddelbart: For et RIAA-trinn dette er! Det finnes ekstremdyre, gjennomarbeidede RIAA-trinn der ute. Manley. Grandinote. Whest. Og mange andre som sikkert kunne vært nevnt. Jeg skal ikke hardnakket påstå at dette Doxa Signature RIAA-trinnet er helt der oppe. Men merk at Doxa går for ekstrem enkelhet, der de fleste andre har alt; inngang for flere pick-up’er, separat strømforsyning med flott design, klar for både MM og MC, samt en rekke innstillinger for å tilpasses alt du kan finne av p.u. Hos Doxa er det kun én inngang, ingen innstillinger, og ett fokus: lyd. Derfor kan Doxa gjøre det tilnærmet umulige for en tross alt moderat sum kroner og øre.

Og her gir jeg ordet over til Doxa, for å beskrive litt nøyere hvordan denne RIAA’n er tenkt og konstruert:

Riaa’en er utviklet rundt den spesielle J-Fet transistoren K-170 fra Toshiba. Disse er videre spesielt matchet og selektert til hver enkelt riaa. K170 J-Fet er mer som et rør å betrakte snarere enn en transistor. Det er ikke som en tradisjonell halvleder, her er ingen diode – den er åpen som et rør og karakteristikker ligner rør. En av grunnene til at denne transistoren er fantastisk for RIAA, er at såkalt “1 over F-støy” i denne er særdeles lav. Dette muliggjør en meget enkel og kort signalvei med få forsterkerelementer. Videre er betraktelig oppmerksomhet og ressurser lagt i komponentkvalitet: Når antallet deler reduseres er det lettere å forsvare større summer brukt på hver enkelt del. I RIAA’en finnes mye eksklusive kondensatorer både i RIAA nettverk og til avkobling. Umagnetiske motstander og mye mer. Voicing/tuning av sammensetning av deler er gjort over lang tid. Det er viet stor oppmerksomhet til støyfri og god regulering. 
Spesifikasjonen på den riaa’en som har vært på test er:
Singel-Ended design m/ K170 J-fet.
62db Gain
110 ohm inngangimpedans
0 kapasitans

P1040148

Det er hevet over tvil at dette RIAA-trinnet kan utfordre godt over sin prisklasse, rett nok med den soleklare begrensning at du ikke bytte mellom alle mulige pick-uper uten mye om og men, som nevnt. Det har alt; gjennomsiktigheten, dynamikken og klangstrukturene fra de virkelig dyre RIAA’ne der ute. Disse egenskapene setter til sammen en standard som gjør at du skal virkelig langt opp i kvalitet på platespiller og pick-up før du på noe rasjonelt vis kan hevde at Doxa-trinnet utgjør en begrensning i kjeden, i hvert fall.

Vi åpner ballet med den historiske utgivelsen “Kind of blue” med Miles Davis, tenker jeg. Tidsmaskinen våkner umiddelbart til liv, og hensetter oss til New York, 1959, til Columbias studio på 30th street. Der ble albumet stort sett improvisert rett inn på tape, alt ble unnagjort i løpet av to hektiske dager, kun én av låtene behøvde mer enn ett take. Dette er imponerende! Lydbildet er veldig bredt og fantastisk presist i alle plan. Kanskje har jeg hørt dette bedre i Fidelitys storstue ved en anledning, men jeg er slett ikke sikker. Innspillingen framlegges med en slags selvfølgelighet, klangene er naturlige og avslappede, plasseringen er eksakt i alle plan. Pianoet klinger betydelig mer fargerikt enn jeg er vant med fra tidligere, alt er rent og på sin plass. Coltrane står ute på vingen, og ser inn på de andre som plasserer seg sikkert og trygt på den imaginære scenen, det er helt magisk.

p1040405

Vi tar et par steg i retning vår tid, med Dr. John’s swingende New Orleans-skive “In a sentimental mood”, en relativt ordinær innspilling med blås og smekk, og naturlig nok mye piano. Jeg har et sterkt og varmt forhold til denne plata, den bringer mitt sinn tilbake til Systemdek, Helius, Ortofon, Audio Innovation og Snell E. Det er svært gode minner fra en god tid rundt 1990, jeg har slitt litt med å finne tilbake til den lett magiske framstillingen nevnte anlegg fikk ut av denne litt vel kommersielle, men allikevel deilige skiva. Og, endelig, er vi tilbake. Acoustic Solid, Origin Live, Audio Techinca ART9, Doxa RIAA, Spec, Doxa høyttalere. Magien er tilbake i huset, denne gangen toppes det av ny innsikt, nye klanger, nytt liv! Enda større rom nå, enda flere detaljer, pianoet klinger enda flottere, dynamikken enda et strå hvassere. Et nydelig tilbakeblikk i en enda bedre nåtid!

Over på et fullstendig annet tidsbilde, da i form av Led Zeppelin’s brutale svanesang, albumet “In through the out door”, innspilt 1978 i Polar Studio, ABBA’s kreative hjemstavn, og utgitt på sensommeren året etter. Åpningssporet, “In the evening” gir meg utrolig nok et helt nytt innsyn i ei skive jeg har eid i snart 40 år! Ikke sånn at alt treffer helt her, spesielt stemmen framstår som noe hard, mens resten av ensemblet låter nokså statisk, men allikevel. Det flommer av detaljer og rom, plutselig. Det legges frem veldig kontant, veldig åpent og sitrende. Joda, det er både litt skranglete og grått, men tidskoloritten var dessverre ofte slik på den tiden. Rett nok må jeg si at etter å ha hørt Black Sabbath’s Paranoid på mastertape (spolebånd), og deretter et par senere vinyl-utgivelser fra samme kant, tror jeg feilen ligger et annet sted enn i selve studioet, men utgivelsene den gangen, kom ofte veldig skjevt ut fra hoppkanten. Det samme dermed sies om Deep Purple’s “Come taste the band”; utgivelsen behøver en slags unyansert fedme for å slå pusten ut av lytteren, men der er virkelig ikke Doxa i det hele tatt, her skjules intet. Man ser virkelig alt, men alt er dessverre ikke like pent. Bassen buldrer i bakgrunnen, joda, det er lett å overskue alle detaljene, men det blir faktisk litt i retning analyse, der eksempelvis Spotify legger det fram uten nyanser, men med fedme og voldsomhet. Grunnet Doxa-trinnets ekstremegenskaper swinger det av dette her, heldigvis, men ta med i betraktningene at dersom det er heavy fra gamle da’r du skal spille, blir matching av resten av oppsettet ekstremt viktig. Godt oppover på volumskalaen åpner det seg skikkelig og smekker til, funky, totalt kontrollert, rent som en vårdag, så til tross for innsigelsene berger vi restene på ren og skjær eleganse.

p1040401

Over på de klassiske verker, fyrer vi atter tidsmaskinen, og setter tidspunktet på 1961, og hører Mozart’s klarinettkonsert i A-dur, med Robert Marcellus klarinett, fra en innspilling Severance Hall Cleveland (EMI). Jeg kjenner verket svært godt gjennom Musical Fidelity’s egne utgivelse der gründeren Anthony Michaelson trakterer klarinetten på kyndig vis. Det er også en nydelig innspilling, men helt på høyde med de fantastiske klangene klarinetten fremstår med her, er vi dog ikke. Dette er fullstendig uanstrengt og fargerikt, nok en gang overbringes vi et unikt innblikk in forgangen tid. Vi fortsetter med Carl Nielsens Overture to “Maskarade” på Direct Metal Mastering (DMM) som var så populært i sin tid. Innspillingen er fra desember 1985 i Göteborg konserthus, generøst sponset av Volvo AB, slik at rørmikrofonene fra Neumann ble gitt de beste arbeidsvilkår for innspilling på Sony PCM F1 digitalt innspillingsutstyr. Rå dynamikk, nydelig palett av klangfarger, strålende spilt av Göteborg Symfoniorkester under kyndig ledelse av Myung-Whun Chung. Det eneste jeg savnet denne gangen var kanskje et par Response høyttalere for virkelig å oppleve akustikken i stadens konserthus. Men dette er nær nok for meg, dessuten skader det slett ikke med såpass levende og lettantente høyttalere som Doxa 8.2 Signature, heller!

Jeg kunne lett nevnt en lang, ja nærmest uendelig, rekke med innspillinger som får et helt nytt liv når Doxa RIAA er med i avspillingskjeden. Terje Rypdals “Blue”. Andreas Vollenweider’s “Caverna Magica”. Vaya con Dios’ “Night Owl”. Stevie Ray Vaughan “Couldn’t stand the weather”. Så å si alle Opus3-innspillingene. Og det meste andre jeg har, men det får rekke så, tenker jeg. Dette er faktisk et RIAA-trinn for evigheten.

p1040400

Sluttsatsen bør dermed være klar. Dette er et av de beste RIAA-trinn jeg har hatt gleden av å ha i hus, men jeg skal ikke sette punktum akkurat her. For selvsagt har jeg litt malurt på lur, og det helles herved i begeret på følgende vis: Doxa fornekter seg ikke, det er klart som kildevann, og for romantikere som sverger til 70-talls innspillinger av de gamle helter, blir dette fort litt i overkant ærlig og lett på tå. Dessuten er utgangspunktet så skruppelløst lydfokusert at det ikke er bare å bytte pick-up om du skulle ha slike tilbøyeligheter. Det finnes et rett nok et lite kompromiss med en smart løsning for “pluggskifte”, men dette må i så fall bestilles når man skal handle. Men så lenge du vet om dette, er det lite og ikkeno’ å komme med av innsigelser. Detaljer, klanger, dynamikk, kontroll, ro, oversikt, emosjonsformidling, alt jeg kan komme på av gode lydmessige egenskaper finnes her i rikt monn. Doxa RIAA er ikke billig, men den er slett ikke så dyr som mange av sine konkurrenter. Det den ikke har av fasiliteter henter den inn igjen i lydmessig utbytte, det er virkelig ikke et dumt valg. Et RIAA-trinn for musikkelskere, connoisseurer og feinschmeckere. Sterkt anbefalt!

Doxa Signature RIAA trinn for moving coil, pris NOK 29 000,-

Produsent: Doxa, Kristiansand, Norge

 

 

One thought on “Tidsmaskinen!

  1. Har fått en mail fra konstruktøren, dette gir litt mer info fra utviklingsarbeidet, då jeg gjengir det her…:

    Vil understreke at Riaa’en kan leveres med dobbelt sett RCA-innganger. Da vil det ene settet med innganger være ledig til å plugge inn en RCA-plugg som inneholder en motstand som definerer inngangsimpedansen. På denne måten kan brukeren selv velge inngangsimpedans og eksperimentere uten begrensing på verdi. Med denne løsningen kan man også legge til eventuell kapasitet på inngangen. Det er en klassisk måte å gjøre lyden varmere, snillere topp og mer bass til 70-talls innspillinger som trenger noe mer varme/kjøtt. Her kan vi anbefale verdier som passer til kurven på PickUp slik at dette blir som tiltenkt. På perfekte innspillinger er kapasitet på inngangen til en MC-riaa, etter vår mening, feil og ødeleggende. Så med denne opsjonen med doble rca innganger kan kunden selv tune i stor grad. Vi har bevisst valgt bort alle former for switcher i signalveien da vi misliker lyden og holdbarheten til slike løsninger. Vår løsning med dobbelt sett RCA-plugger degraderer ikke lyden som en switch og vil kunne vare omtrent evig.

    Det nevnes i testen at Riaa’n er utviklet med Audiotechnica ART-9. Det er riktig men også et stort antall av andre pickuper. Riaa’en er på ingen måte spesielt tilpasset Art-9. Det var snarere slik at ART-9 passet inn som en grei median-kandidat i vår testing. Den generelle klang og egenskaper i Riaa’n er på bakgrunn av testing med veldig mye forskjellige PickUper fra alle kanter. ART-9 var for oss en positiv overraskelse mht kvalitet/pris da vi synes den tangerer det meste vi har hørt opp til ca 25’000kr. Derfor har vi nok også snakker mye om nettopp denne PickUp’en. Vi har også solgt nettopp denne pickupen til mange fornøyde, erfarne, kunder. Vi har forsøkt å lage en nøytral riaa som er hverken yinn eller yang. Derfor er det hyggelig for oss at også anmelderen opplever kombinasjonen Doxa riaa og ART-9 som nøytral. Innspillingen skinner gjennom og setter premissene i større grad enn utstyret. Så kan man som nevnt over endre litt på dette med å flytte litt på impedansen og leke litt med kapasitet dersom man velger riaa med doble innganger.

    Mvh,
    Trond Seland
    Doxa Sound AS

    Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s