Litt Klipsch, litt Spec :)

Audiofidelity.no kan de lese om mine opplevelser med Spec RSA-717 EX Det du derimot ikke kan lese der, er hvordan denne egner seg som “motor” for et par fullblods Klipsch-høyttalere, omsider har jeg fått tid til å høre litt på hvordan den funker også. Og det gjør det, for å si det sånn!

Klipsch KP-2002-C2

I husholdningen finnes et par nærmest ukjente sjeldenheter i form av Klipsch KP-2002-C2, egentlig PA-høyttalere fra Klipsch’ profflydavdeling for mange år siden. Disse er bygget over samme lest som Heresy, de har samme bass og en nokså identisk diskantdriver, men KP-modellen har altså ikke eget mellomtonehorn. Denne spennende løsningen deler såpass lavt som 1 kHz, mens -3dB-punktet befinner seg på 65 Hz. Den har brukbar output et stykke ned på 50-tallet. 98 dB ut for 1 Watt inn, tåler kontinuerlig påtrykt 175 W, med peak på 700 W, jeg kan love at dette ikke er pysehøyttalere! I tillegg har de den fine egenskapen at de aldri dropper under 5 Ohm, en drømmelast selv for små rørforsterkere. Lukket kasse, skrått kabinett, daglig benyttes de i hjemmekinoen til allmen forlystelse i hjemmet, innimellom tar de faktisk også enkle party og PA-oppdrag, gode arbeidshøyttalere, dette her. De har vært i mitt eie fra de var nye en gang tidlig på 90-tallet, og her blir de til enten de eller jeg blir båret ut! 🙂

Spec RSA 717

I dag har de fått storfint besøk, jeg har nemlig satt den lille, lette Spec RSA 717EX på benken, der den overtar for en ca. 150 Watt Mosfet fra Musical Innovation. 717EX benytter også Mosfet, dette er nesten uten unntak ypperlig match med de aller fleste Klipsch’er. Det var min umiddelbare magefølelse at Spec + Klipsch = Sant, spesielt gjelder dette 717EX, som har en noe fyldigere og større bass enn sine dyrere søsken. Mosfet, som nevnt. Som jeg antok, dette sitter som et skudd fra første anslag. Det ante meg at Spec var en hurtig og slagkraftig liten tass, allikevel overrasker det meg hvor lynrask og bestemt den faktisk er. Å spille av Dire Straits’ “Private Investigations” fra “Love over gold”-skiva (japansk spesial SHM SACD), er en buldrende maktdemonstrasjon. En ting er den selvsagtheten som gir denne herlige låta så elegant flyt, noe annet er med hvilken voldsomhet de kraftfulle trommeslagene serveres med. Helt sjukt!

Jeg kjører på med “Amused to death”, det er selvsagt ingen rystende dypbass her, mellombassen får klare seg, jeg har koblet vekk sub’en for anledningen. Allikevel mer enn aner vi den autoriteten denne lille forsterkeren rår over, den er svært tett på kombinasjonen av Trafomatic’s beste forforsterker Reference One og Musical Innovation Mi Mosfet, her er det greit å ta med i betraktningen at forforsterkeren alene koster mer enn Spec-forstereren. Når det gjelder oppløsning og rominformasjon er Spec også tett på, om ikke over nevnte kombinasjon. Den låter relativt likt i klangbalanse, selv om pre/power-kombinasjonen har noe mer fokus på mellomtone. På ren og skjær eksplosivitet er faktisk Spec et tydelig steg foran, og akkurat det er jo Klipsch-mat så det holder. Helt vidunderlig skremmende å høre bomba falle i “Late home tonight, Part 1”, ekstremt ryddig og brutalt på samme tid.

Den fabelaktige hurtigheten og den fyldige, kontante klangstrukturen gjør også klassisk musikk til en flott opplevelse. Debussy’ “Holiday morning” er også en maktdemonstrasjon, det er på sånne musikkstykker at Klipsch’ grandiose oppførsel virkelig kommer til sin rett.

Så om noen heretter lurer på om Spec generelt, og 717EX spesielt, passer til Klipsch, skal jeg nå gi deg svaret: Ja! Hørt utrykket “hånd i hanske”? Det er en helt grei beskrivelse av forholdet mellom Spec og Klipsch. Eller for å si det med Øyvind Bluncks Fridtjof: Den satt i sikringsboksen!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s