Fullstendig Exogal? (Del 1)

Med mer enn 20 år hver i audiobransjen, og de store digitalnavn på CV’n, satt en svært så kreativ gjeng i gang firmaet Exogal i 2013. De ville beholde kvaliteten fra de store, men sette prisen ned!

Exogal Comet

Dermed er det en sann glede å ønske velkommen Exogal Comet, supplert av ekstra strømforsyning, alt i alt det beste Exogal har å tilby på digitalsiden i det herrens år 2015. Allikevel snakker vi ikke astronomiske prisnivåer her, full pakke ender på snaue 30 000,- Slett ikke galt, vel vitende om disse folka har blant annet eleverte Wadia-produkter på samvittigheten…

DAC’en er moderat i størrelse, arbeider kjølig og stille, og kan dessuten brukes som forforsterker. Fant først ingen hodetelefonutgang, men man kan ikke få alt, kanskje, antok jeg, men ved nøyere ettersyn fant jeg faktisk en 6 mm utgang på høyre side, gitt! Og ellers har den sånn ca. alt, for i tillegg til en analog RCA inngang(!), finnes 4 digitale. Disse består av USB (støtter DSD!), AES/EBU (XLR), S/PDIF (med bajonett) og optisk. Jeg synes det hadde vært en smule mer edruelig å benytte en normal RCA (phonoplugg) i stedet for bajonettkoplingen, ettersom det (dessverre) er få som benytter andre typer digitalutganger i dag. Exogal mener uansett det er USB som er best, denne tar også høyeste samplingsrate, ca. opp til så mye som finnes pr. i dag. Litt klønete å få PC til å drive denne dac’en, men etter en del fikling og småbanning, er vi i gang. Noe lettere med Apple, som ikke behøver separat driver. Fjernkontrollen som medfølger er en vits, dessuten virket den ikke, heller, så jeg lastet ned en elegant blåtann fjernstyring til ipad, i stedet. Å, denne deilige teknologien, dere! 🙂

For øvrig må nevnes at det finnes et par inn/utganger merket ExoNet, disse ser mistenkelig ut som HDMI, men er i grunn ikke det. Disse er der for eventuelle videreutviklinger av tilleggsutstyr fra Exogal, da med proprietær digitalkobling mellom komponentene, og altså ikke for filmlyd via HDMI. Videre finnes en triggerutgang for effekttrinn, bare for å ha alt nevnt.

CometBack

Displayet er, i likhet med fjernkontrollen, også i nærheten av en vits. Dersom lyset faller rett, kan man se voluminstillingen fra lytteposisjon, bortsett fra i disse udde tilfeller, gir dette displayet liten eller ingen mening. Benyttes Exogal Comet som ren DAC, stiller man volumet til 100, ettersom denne er fullstendig digital, er det intet potmeter eller annen resitiv last å hoppe over. Det er alltid en diskusjon hvorvidt digitale volumstyringer virker begrensende på kvalitet, spesielt på lavt volum, min erfaring er at løsningene som etter hvert har befestet seg, har få eller ingen negative effekter.

Del 1 av denne omtalen, omhandler Exogal Comet kun som ren DAC. Den er altså benyttet bak PC, da med hi-rez filer og Tidal, videre optisk matet av Marantz NA 6005 nettverksspiller (Spotify Connect og AirPlay), samt via digitalkabel fra Marantz SA11S3. Utgangene har matet McIntosh MA8000 (balansert)/Aurum Vulkan og Trafomatic Head One (SE)/Beyerdynamic T1. Jeg deler Exogals oppfatning om det kvalitative hierarki; USB låter faktisk hakket finere enn de andre løsningene, selv om jeg ikke vil si det er med stor margin. Selv optisk fungerer absolutt mer enn bare “bra”…

Da jeg testet Hegel HD 25 omtalte jeg den som “perfekt”, og på mange måter, er Exogal Comet samme type DAC; det finnes i utgangspunktet intet å angripe den for, den gjør ganske enkelt ingen feil. Nå har Hegel senere kommet med en ny toppmodell, HD 30, og jeg anser vel at den er den reelle konkurrenten til Exogal, det er nemlig liten tvil etter en god del timer, at Exogal Comet er “enda mer perfekt” enn nevnte HD 25… Nå er den også dyrere, så da er alt som det skal. Det jeg savner når jeg lytter til slike “perfekte” produkter, er den livsbejaende opplevelse jeg får av lytte til APL DSD-M, eller Audio Note DAC 4.1 Balanced Signature, begge disse mastodonter har rør i analogdelen, og spiller som gjelder det livet. Comet på sin side høres mer ut som om det dreier seg om å beholde maska, uansett hva som kastes på den. Det gjør den da også til gangs, samtidig som den slår en klar knock-out på de fleste i betalbare prisklasser på klanglige kvaliteter, og dette gjør meg ikke bare litt mer vennlig stemt, skal jeg innrømme.

Vi lar Sophie Zelmani elske med øregangene våre, via USB fra Tidal. Dette er udiskutabel hig-end-ro, fullstendig uangripelig kontroll. Det er dog en liten ting jeg vil bemerke, og det er en subjektivt opplevd heving i diskantområdet, det er litt viktig at resten av utstyret er noe mer avslappet. Direkte sammenligning med Marantz-apparatene er svært opplysende. Det er min normaloppfatning at digitale kilder som oftest er for like hverandre, men her har vi åpenbart med to ytterpunkter å gjøre. Jeg finner dette svært interessant, for Marantz ligger definitivt på den mørke, lyriske siden, allikevel med fin luftighet og kontroll nedover. I direkte sammenligning med Exogal oppleves det nå plutselig som om Marantz-apparatene i anlegget slurver! Dette sier mer enn bare litt om hvilket presisjonsnivå vi befinner oss på med Exogal Comet. Over på Domenic Miller, “Unify”, viser da også Exogal at den har enda et ess i ermet, den går dypt som Marianergropa, og den gjør det med fullstendig pokertryne, med absolutt presisjon og total kontroll. Dessuten inngår Exogal Comet, McIntosh MC8000 og Aurum Vulkan en magisk høyere enhet! Fullstendig bergtagende, selv min høyt avholdte SA11S3 blir klart rundspilt, og akkurat det er faktisk ingen liten bragd, for meg peker dette i retning av at vi har et unikt produkt på benken. Og dette er faktisk før vi har testet oppgradering med strømforsyning!

exogal-comet-power

Ergo bytter vi til den oppgraderte strømforsyningen, den er vel fort vekk 10 ganger større enn originalen. Man kan vel komme til å anta at sterkere strømforsyning på noe så lite strømsugent som en DAC, ikke har særlig betydning, men er det noe for eksempel Naim-folket har lært seg gjennom årene, så er det at selv småsignaler kan aldri få nok ren strøm! Så ved nøye lytting på Loreena McKennit’s “Gates of Istanbul” før og etter bytte, lurer man ikke mer. Rommet blir større, det svarte enda svartere, og detaljene enda tydeligere, hvor utrolig det enn høres. Små strengelyder kommer mer frem, stinget i anslagene, klangene i rommet, alt våkner. Det flyter uanstrengt, det lever, groover, swinger. Med dette blir en meget god DAC rett og slett stor.

Nå er det dog sånn at DAC’ene jeg tidligere nevnte, mine favoritter, AN DAC 4.1 Bal. Signature, samt APL DSD-M, har en evne som er helt unik, og det er å få selv stusselige innspillinger som gamle heavylåter til å bli levende, voldsomme og intense. Jeg glemmer aldri hva AN DAC’en gjorde med Blackmore’s “Hunting Humans”, så jeg finner fram skiva igjen. “The stranger in us all” mates med bevende hender inn i gapet på Marantz’en. Denne låta skal være truende, komme mot deg som et godstog ut av mørket, skremme deg, presis slik AN-DAC’en gjorde bedre enn noen annen digitalkilde jeg har hørt. Kan Exogal kopiere den kroppslighet og kraft som leveres fra de aller, aller beste produktene der ute? Tross alt låt den vel noe frempå med den originale strømforsyningen? Nesten!! Langt utenfor bakveggen “starter lokomotivet”, dype, truende toner flommer mot oss, så kommer skarptromma. Og her glipper det ørlite. Det er noe for kvasst, her kan jeg dog lett legge noe av skylda over på de kilne Arum-høyttalerne, dette er jo også nettopp deres akilleshæl. Men de har ikke skylda helt alene, Exogal Comet har fortsatt et klart fokus oppover, og kan ikke 100% kopiere den geniale balansen fra super-DAC’ene. Men pokker så nær den er! Her er det snakk om å velge partnere med silkehansker, Accuphase, Tannoy, Spec, Vienna…

På noe snillere innspillinger som min gode gamle testlåt “Quartier Latin” med Barb Jungr (Linn) flyter elegant, og til tross for Jungr’s vanskelige stemme, låter dette glatt og behagelig. Sammenligner vi det med SA11, har denne fortsatt en varmere men også en mer lukket gjengivelse. Ja, det blir en anelse absurd å bruke begrepet “lukket” om det den gode Marantz-spilleren leverer, men forskjellene er faktisk slik at det er sånn man opplever det! På gode klassiske innspillinger blir det hele egentlig spikret; strykere har nemlig mer kropp enn man ofte tror. Marantz jukser på litt ekstra varme som illuderer kropp, mens Exogal slipper klangene tydeligere gjennom. Samtidig mangler grunntonene faktisk en viss naturlig avslappethet og kropp, for å få det til å låte helt som ekte fioliner og celloer. Men igjen er det forferdelig nær, og til tross for en anelse pågåenhet og manglende kropp, skal det mye til å kalle det feil! Klangene er nemlig helt gudommelige, og da er det bare småting som skal til, før vi har det hele i boks. Ja, jeg er imponert!

Exogal Comet er en strålende DAC! Levende, klangfull, dynamisk og elegant. Farlig nær de aller beste markedet har å by på. Det sier jeg vel vitende om at det aller beste koster brutalt mye mer enn denne unnselige boksen. Hadde den bare hatt med enda en liten smule naturlighet og organiske klanger i grunntoneområdet, hadde jeg vært i knestående…

I del 2 skal jeg sjekke ut hvordan den fungerer som forforsterker, og hodetelefonforsterker. Allerede nå er det mye som taler for at vi har å gjøre med en grusom konkurrent i prisklassen!

Exogal Comet DAC / pre / hodetelefonforsterker

Grunnmodell 25 500,- Med oppgradert strømforsyning 29 500,- 

6 thoughts on “Fullstendig Exogal? (Del 1)

  1. Slik verden har blitt, at stadig flere lager topp digitalkonvertere i samme kabinett som topp forforsterkere. Samt det faktum at aktive høyttalere (som jeg selv også har) vil vokse frem. Så er produktet du her tester kanskje noe av det mest spennende som testes kan, av en med mer testerfaring enn de fleste av oss.

    Man skal ikke høre mange minuttene på en høyttaler før man har en mening om det som kommer ut av dem. Mens å skille mellom “apparaturene” bak høyttaleren krever utrolig mye mer for å skille de fra hverandre på kvalitetsstigen. Tja, kan være så lite at man (som tidligere) kanskje bør legge det største fokus (les; tykkelsen på seddel-bunken de koster) på nettopp valg av høyttalere.

    Tenk, så spennende det blir, når flere enn en håndfull leverandører kaster seg over aktive høyttalere. Jeg sa det til en representant fra Dynaudio under hi-fi messen i København, at den dagen dere lanserer Foxus 800XD – ja DA kan mange pakke sammen dersom dere selv vet å la folk få lytte til “den endelige høyttaler” 🙂 Dansken smilte lurt, så lurt at han erklæring om at han ikke visste noe ut over dagens utvalg, falt igjennom. Men hilste meg høflig farvel; det kunne komme til at jeg fikk rett om et år eller to.

    Bjørn

    Like

    1. Bjørn,
      Takker for hyggelig melding, og ja, jeg tror du har en del gode poenger med hensyn til fremtidens musikkanlegg.
      Nå kan det vel knyttes mange spådommer og filosofi omkring fremtiden for gode musikkanlegg i det hele tatt, men det blir vel en annen historie… 🙂
      Liten tvil om at DAC’er som Exogal absolutt burde være en del av fremtiden, i hvert fall. Selv nå i skrivende stund, der jeg lytter til Spotify, synger den sånn at jeg ikke er et øyeblikk i tvil om at selv moderat oppløste filer har mye bra ved seg… 🙂

      rognlien

      Like

  2. Hei,
    – erfaringsmessig så er AN-ref-dac-en. et svært godt utgangspunkt for evalueringen av lydbildet som kommer ut av høyttalerne. Den Kvasss-e “egden” kan jeg muligens gi Deg et utgangspunkt for et eksperiment du selv kan foreta ? Hvis du får tak i en liten ert med dempemasse ( – fra f.eks.Stinger eller en annen dempemasse-produsent for bilbruk ). Dette vil være en slags oljeproduktholdig formbart stoff som du enkelt kan feste midt på fronten av nederste delen av det nedre basselementet – for test….( – på moderate volum-nivå ).
    – og erfaringsmessig så kan du også forsøke en slik “ert” i midten av mellomtonen ?………..-
    Jeg er da spent på om dine erfaringer blir sammenfallende ……..- ?

    Til slutt – hva som kan………påvirke resultatet av dac-testen og andre videre tester ?
    – og erfaringsmessig så vil tillegget av et matched par ultrasubber med satt delefrekvens på 20Hz fylle DET EFFEKTIVE frekvensgapet mellom 20 og 25Hz som definerer Lydbildets ståsted/phase-riktighet. I tillegg vil et skikkelig sett Ultra-subber befeste bassfundamentet på 10Hz…- som er Svært Undervurdert for bredde,dybde,tyngde-momentum, fundament og konsistens-karakter i Lyd-Bildet ??
    – og for å utnytte en slik diskant, så vil den kreve svært mye av alle elementer under-byggende elementer, delefilterkomponenter, kabler, termineringer og valg av delefrekvenser.
    ( – erfaringsmessig så kan elementer måle svært bra, men høres relativt svært flate i lyden….- som ofte syldes en super-kjapp +/- rippel på frekvenskurven – som kan være nærmest umulig å måle, men som er trent fingertapp kan avsløre ?? )
    Mvh. Sveinung Vindheim

    Like

    1. Jeg undres ikke over at man kan endre lydbildet ved å legge ekstra bevegelig masse på ultralette, stive høyttalermembraner. Fullt mulig dette også vil gjøre endringer i “edge’n” som kjennes ubehagelig for øret.
      For øvrig har jeg selv eid noen Audio Note DAC’er, og ja, i grunn er alt AN gjør veldig godt å lytte til, på alle mulige måter…

      rognlien

      Like

  3. Jeg ser fram imot del 2!
    Kjøpte nemlig et eksemplar av de første Exogal Comet som kom til Stockholm for snart to år siden og har ikke angret, for å si det sånn.😄
    Da jeg kjøpte den, fans ikke stømforsyningen hos audio concept og jeg har faktiske ikke tenkt på noen oppgradinger før jeg leser din artikkel.
    Dine lytteintrykk ev Exogal må jeg bare dele. Den er både klangfull og elegant og passer som hånd i hanske til min Mcintosh MS 750, eller fra Ic@rus Apple streamer.
    På tide med oppmerksomhet en dac som ikke koster en formue, men som lett kan spille sammen med de aller dyreste.
    Mvh

    Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s